In-lite Buitenverlichting  thumbnail

In-lite Buitenverlichting

Published Sep 25, 23
3 min read

In het donker, in de regen en de mist, de fietsverlichting laat je opvallen en geven je een veilig gevoel op de fiets, altijd en overal. Je ervaart bij het fietsen in de winter dat het niet alleen koud is, maar ook erg lang donker. Als ik zelf in de avond ga fietsen, fiets ik meestal het donker in.

Hier test ik onder andere de accu van de fietsverlichting totdat de accu van mijn camera leeg is 😉 Conclusie: kies voor minimaal 700 lumens. Sommige lichten krijgen hun energie van losse batterijen, maar de grote meerderheid wordt verkocht met een interne accu. Het opladen daarvan kan op verschillende manieren.

Over het algemeen gaan accu’s van de duurdere modellen wat langer mee dan de goedkopere. Al is dat ook afhankelijk van de stand waarop het licht brandt. Op sommige modellen kan dit variëren van 100 lumen (eenheid waarmee lichtsterkte wordt uitgedrukt), wat ruim voldoende is om goed zichtbaar te zijn in het stadsverkeer, tot wel 800 lumen, wat een accu tussen de 1,5 en de 10 uur laat meegaan voordat het tijd is om op te laden.

Bijvoorbeeld als je ‘s avonds op je racefiets rijdt is het geen overbodige luxe om wat beter vooruit te kunnen kijken en levert een lichtsterkte vanaf 400 lumen een op. Op onverlichte wegen, of als je graag in het bos rijdt, waar nagenoeg geen andere verlichting is, zul je graag die 800 lumen, of zelfs hoger, willen gebruiken om voldoende van het pad voor je te kunnen zien en niet onverwacht op obstakels te stuiten.

De meeste fietsverlichting is makkelijk te bevestigen op de racefiets en sommige merken maken hier speciale houders voor, zodat je de verlichting op de fiets kunt plaatsen. Het makkelijkste is wel met een flexibele rubberen band, omdat veel fietsen een ander stuur hebben. Hiermee bedoel ik de vorm van het stuur.

Er zijn nu ook modellen die onder bepaalde fietscomputers, zoals de Garmin UT800. Natuurlijk zijn er ook veel andere merken naast het duurdere Garmin. Dit zijn: De accuduur bij Led verlichting voor op de fiets zit ongeveer tussen de 2 en de 7 uur gemiddeld. Het ligt er natuurlijk aan welke kwaliteit wordt geleverd.

De zon schijnt meestal niet lang en hierdoor kan de lamp niet genoeg opladen en zo ontstaat de kans dat je zonder licht komt te zitten. Bij een batterij ligt het heel erg aan het merk en het type dat wordt gebruikt. Een Duracell zal bijvoorbeeld langer meegaan dan een huismerk van een bepaalde winkel.

Een rubberen bevestigingselastiek is veel makkelijker en beter dan een kunststof schuifsysteem. Dat kunststof systeem heeft 4 grote nadelen: Het past niet op ieder stuur (ondanks dat je verschillende pasrubbertjes krijgt, is het altijd een gehannes om ze te monteren) Op een gegeven moment gaat er ergens speling ontstaan waardoor je een rammel gaat horen van het kunststof op kunststof Zodra dat is gebeurt ga je je irriteren aan dat rammeltje plus wordt deze ook snel erger.

Op een gegeven moment zal hij ook gewoon stuk gaan waardoor je a) je lamp verliest en/ of b) deze nooit meer op een andere manier op je fiets kunt monteren aangezien hij dan uitgelubbert is en ook niet meer in een nieuw systeem past (mocht je die al los kunnen kopen).

Latest Posts

Welfsels - Bij Kruisbeton - De Sloovere

Published Mar 22, 24
3 min read

Find Best Real Estate Agent

Published Feb 21, 24
7 min read